Vençuts, però no convençuts.

Està clar que més enllà de pàgines com www.relatsencatala.com, , www.guimera.info , www.joescric.com, www.bibliotecasvirtuales.com/comun/foros ,per citar-ne algunes de les mes reconegudes, la llengua catalana des de fa molt de temps, esta en la terminologia que s’emprava per explicar les derrotes militars al poble alemany, fent un avenç estratègic vers la reraguarda, és a dir, de forma molt planera anem endarrera com els crancs !

La situació lluny del que puguis pensar amic lector, va començar no amb la Guerra del 36-39, també coneguda com Civil, sinó clarament en els anys de l’anomenat DESARROLLO, aleshores Catalunya se’ns va omplenar de gent vinguda d’arreu de les Espanyes, a la que li va semblar – i en molts casos, li sembla encara – que això d’aprendre una llengua diferent, quan ni els agents econòmics, ni els poders públics, ho demanaven, era una total i absoluta pèrdua de temps !.

Mal que mal, anaven trampejant la situació, en molts llocs, el desconeixement del castellà, feia difícil, quan no impossible desenvolupar una vida normal, poblacions com : Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, Montcada i Reixach, Ripollet, Cerdanyola, fins i tot Sabadell, s’expressaven normalment en llengua castellana – espanyola en diuen ells, com si el català [ molt a contracor nostre] no fos també una llengua espanyola!! -. Exemples no en falten, oi ?, m’explicava una estudiant universitària que viu a Cerdanyola del Vallès [ la petita Cerdanya ] malgrat ser natural d’Organyà, que en demanar una barra de pa de quart, li varen demanar d’expressar-se en espanyol, la seva resposta – és una persona jove – una barra de pa de quart, no necessita cap mena de traducció, però ja l’aniré a buscar en un altre forn !. Aviat li caldrà anar fins a Organyà – el seu poble – per poder trobar alguna persona que parli la llengua catalana com a primera opció.

Deia que mal que mal, anàvem fent ,però avui s’ha de constatar que la cosa empitjora per segons; ens arriben ara emigrants no ja de les Espanyes, sinó de les Ameriques Espanyoles, i malgrat el seu color de pell ens explica que es tracta d’aborígens d’aquelles terres, els tractaments que els conqueridors van aplicar als seus avis i pares, encara els bloquegen el cervell, i assimilen l’ús de qualsevol llengua que no sigui el español, en el millor dels casos, a una pallissa brutal, i con a norma tradicional a lesions greus, violacions infamants i l’assassinat.

Em direu que aquestes coses avui ja no passen, però digueu-ne el síndrome d’Estocolm, l’efecte o el defecte “Paco Loco”, o allò que us sembli més assenyat, però justament es aquesta emigració la que presenta més resistència a l’ús habitual de la llengua catalana.

Deia en el títol que nosaltres – els pocs catalans que quedem ja – ens sentim vençuts – perquè ells son més, presumeixen de 300 milions ! – , però no convençuts, pensem que la nostra llengua és una eina perfecta, tant per a la comunicació, com per a la investigació, com per a qualsevol us present o futur, en la mateixa proporció, sinó més que la llengua castellana.

Els emigrants que ens arriben de l’Amèrica del Sud, sobrevivents de les pitjors masacres que la ment humana pugui arribar a imaginar, son a desgrat seu uns convençuts de la inutilitat de mantenir la llengua catalana, l’euskera, el gallec,…

Sobreviurà una vegada més la llengua catalana ?

(c) Antonio Mora Vergés

L’estiu i Guimerà.

Havíem fet un anterior article, Hivern a Guimerà; els colors d’un i altre període son molt i molt diferents; la blancor de la boira, el gebre i/o la rosada, els colors marrons, de vegades amb tons vermellosos de la terra, eren substituïts ara, pel blau intens del cel ; pel groc dels rostolls que deixaven constància de l’aprofitament agrícola d’aquestes terres, trencat únicament per alguns punts de verdor, de pinedes que coronen els punts alts, d’algunes vinyes que faran créixer la denominació Costers del Segre, i per l’abundància del bosc de ribera en les fondalades inicials del Corb, entre Rauric i Vallfogona. Aleshores i ara, els tons grisos de la pedra picada, son una mostra perenne de la identitat d’aquestes terres interiors.

Ens trobàvem a les 8,15 a la benzinera de la Rambla Iberia, faríem camí per Terrassa, Martorell, i seguint la Nacional II fins a la Panadella, on ens aturaríem per esmorzar; continuaríem per l’antic traçat fins els Hostalets de Cervera, i des d’allà per carreteres interiors, Talavera ,i en un trencall de la carretera que ens conduirà més tard fins a Rauric, ens acostem a Montargull, el lloc que tenia 24 habitants l’any 1970, està actualment abandonat i tant les cases com la mateixa església en part romànica de l’antic castell, presentem un estat ruïnós i gens exempt de riscos en la tasca de recollir tanta i tanta desolació!. Abans i desprès, a dreta i esquerra, sovintegen les restes de masies; l’abandonament precipitat del camp en el període 1950/1970, va sumir aquestes terres, com a la major part de Catalunya i d’Espanya, en un empobriment en tots els conceptes de difícil o fins d’impossible recuperació.

Des de Rauric, seguirem el curs del Corb, Llorac, Vallfogona i Guimerà, on m’esperaven a les 10,30 a l’edifici de la Cort del Batlle. El Tomás recollirà, ara sota un sol abrusador, imatges d’aquesta Vila Medieval. No li faltaran companys en aquesta tasca, tota vegada que quan ens acomiadem sota els porxos de la Plaça Major, el nombre de persones que ho retraten tot a tort i a dret, és ja de quatre !. Em confirmarà mentre dinem, que a coincidit amb no menys de quinze persones, que com ell, recollíem imatges, de les portes, passadissos, escales i racons, d’aquest Guimerà màgic!

En la reunió se’ns explicarà a gran trets el programa d’activitats del Mercat Medieval, que és dura a terme el cap de setmana del 12 i 13 d’agost; en aquelles dates, els trobadors, músics, venedors, oficis manuals, i per descomptat el grup de Trompadors de la Vall del Corb, ompliran els carrers de Guimerà, en els que de forma quasi miraculosa és passegen també els més de trenta mil visitants, que any rera any, volen veure i viure, aquesta atmosfera tant especial, que segons sembla desprenen les antigues pedres d’aquesta més que mil·lenària Vila. Parlaríem també del Retaule de Guimerà que ha fet venir fins aquestes terres un bon nombre de turistes estrangers, àvids de contemplar aquesta obra excepcional; del llibre que ja està en curs, on s’explicarà el procediment de recuperació i el significat d’aquesta pintura senyera del Gòtic internacional.

Ens retrobàvem amb el Tomás Irigaray López, quasi a les 14,00 hores; de la seva feina, espero que ben aviat en tindreu una bona mostra.

Amic lector, no se si cal fer-ho, però en tot cas, m’estimo més assegurar el tret, cal fer només un petit canvi al títol, No pots sota cap concepte, deixar passar l’estiu sense venir a Guimerà !

© Antonio Mora Vergés

La Santa obstinació.

Ve amic lector el títol a l’objecte de la nostra recerca, les runes de l’ermita romànica de Sant Pere de Vilanova.

Començava la sortida a les 8,15 quan recollia a l’Antoni Ibáñez Olivares, quina tasca bàsica atesos el seus coneixements d’art romànics i gòtic angles, seria acreditar en el seu cas, com restes romàniques les que poguéssim trobar , El Tomás Irigaray López, fotògraf i caminador incansable tenia assignada la feina de recollir imatges; ens mancava el cronista gràfic i notari del Moianes, el Feliu Añaños i Masllovet, que s’està recuperant d’una intervenció quirúrgica.

Fèiem un cafè amb xerrada, a la Granja Ramonet de Santa Maria d’Oló, on constatàvem que el desconeixement del lloc concret on poden estar les restes de Sant Pere de Vilanova, és comú a una majoria de vilatans, tot i haver nascut en aquestes terres. Donàvem i rebíem e.mails per tal de bescanviar informació sobre la qüestió.

Deixàvem el cotxe a mig camí entre la casa i ermita de Sant Jaume i la torre de Vilanova; abans de les 10,00 érem ja al costat de la riera d’Oló, que remuntàvem pel costat del nord, i on ara entre vegetació de ribera, ara entre pins, fèiem camí en direcció a Rocafort i Rocabruna, ; en una de les nostres constants pujades, entre pins, veiem les restes d’una edificació que malgrat la seva minsa alçaria podria a judici de l’Antoni Ibáñez Olivares, tractar-se de les restes de l’ermita de Sant Pere de Vilanova, a reserva de confirmar-ho amb altres persones, recollim imatges de l’indret, i sota una fina pluja seguim el nostre camí.

El Tomás s’arribarà fins a Montcabrer, per tal de recollir també imatges d’aquesta casa, i nosaltres seguim el llit de la riera fins acabar sortint a la carretera C-59 a l’alçada de Sant Feliu de Terrassola, en tot aquest recorregut, no hem vist cap altres restes d’edificació. Tornem per la carretera, circulant com està manat pel costat esquerra, deixem el trencall de Santa Eulàlia de Riuprimer, més endavant el d’Oristà i la C-25, i entre els punts quilomètrics 16 i 17 de la carretera que uneix Santa Maria d’Oló amb l’Estany i Moià, entrem de nou al camí de terra que ens portarà fins a Sant Jaume de Vilanova. Només un ciclista s’ha adreçat a nosaltres en aquest recorregut, i encara ho ha fet per a demanar informació, de com arribar fins a la Masia de la Plana; li expliquem que li caldrà creuar tot Santa Maria d’Oló, baixar fins al llit de la riera, i remuntar-la de nou fins al pla de Sant Joan d’Oló, i que a les envistes d’aquesta església, trobarà a l’esquerra l’ermita de la Santa Creu i la masia que busca.

Som més de les 12 del migdia quan ens assentem a l’era del Mas Vilanova, i compartim les cireres i els préssecs, que uns i altres portem per esmorzar; el comentari de la absència del company Feliu i del seus dàtils sembla quasi obligat.

Deixem aquí una breu explicació sobre l’ermita de Sant Jaume de Vilanova : és una església sencera, de les poques de planta rodona, d’un diàmetre de 5,20 metres i sobresurt a llevant l’absis semicircular. Tot el perímetre de la nau és nu, encara que l’absis està decorat amb arcuacions llombardes, pròpies del segle XI, època en que cal datar l’església. Pel cantó de ponent , resta unida al Mas Vilanova del Plà que li dóna el nom. L’any 1930, el propietari encarregà la restauració a l’arquitecte Josep Puig i Cadalfach.

Avui és possible gaudir d’aquesta contemplació, desprès d’un àpat familiar, d’empresa, o d’entitat, tota vegada que la propietat lloga un ampli menjador amb cuina. Als telèfons 669.826.013 i/o al 93.744.92.42, us donaran una més amplia informació d’aquest servei.

© Antonio Mora Vergés

Els “altres” catalans.

El títol existeix ja en la bibliografia, i correspon a una novel•la quina acció succeeix a la perifèria de Barcelona, i els subjectes, son els emigrants que aleshores venien en la seva majoria d’Andalusia.

Aquí però, del que volem parlar es d’uns catalans que estan aquí – alguns almenys – des d’abans de la creació formal de Catalunya, quan encara es parlaven algunes llengües avui oblidades.

Catalunya és un país amb una superfície forestal considerable.

Avui molt més de la meitat del seu territori, uns 19.000 km2, [ malgrat els incendies de cada estiu ] és ocupada per més d’un centenar d’espècies diferents d’arbres.

Entre ells hi ha alguns exemplars que destaquen de la resta: es tracta d’arbres que per un motiu o un altre han cridat l’atenció.

Molts d’aquests arbres han estat fins i tot batejats i hom els coneix amb un nom propi: són els arbres monumentals.

Bàsicament, aquests arbres es caracteritzen per les seves grans dimensions, bellesa o edat considerable i sovint per les tres coses alhora.

Alguns han estat testimoni de fets històrics rellevants o bé són protagonistes de llegendes i tradicions.

D’altres estan associats a personatges famosos com poetes, bandolers, etc. N’hi ha, però, que assoleixen una nova dimensió més enllà de la condició vegetal i esdevenen símbols.

Símbols d’una família, d’un poble, d’un país, d’una idea …. D’una manera o una altra tots ells formen part del nostre patrimoni natural, cultural i històric i com a tals són mereixedors de protecció.

És per això que respecte d’aquests altres catalans, més enllà de les declaracions polítiques ,(Decret 214/1987 de declaració d’arbres monumentals i Decret 47/1988 sobre la declaració d’arbres d’interés Comarcal i Local), estimo que s’han de fer accions concretes
A) Divulgar-ne la seva existència [ fins i tot, si cal en un o més espais de la televisió pública ]
B) Recollir allà on existeixen llegendes i tradicions, relatives als arbres.
I fomentar allò on encara no les tenen la formulació d’històries relatives a aquests catalans.

Tots aquests arbres ens podrien explicar, des dels moments de màxima glòria, fins als episodis més vergonyosos de la nostra història, i penso que tant en un cas, com en el altre, els fets [ acompanyants sempre d’imatges ] seran sens dubte de bon conèixer, no únicament per als catalans, sinó també per a la resta de persones del món.

Alguna informació la trobareu amb el www.google.com , amb la pregunta ARBRES MONUMENTALS, i la llengua de recerca, català; veure com aquí s’explica, que hi ha una minsa informació, que en algun cas és complementa per interessats particulars d’aquí i d’allà,. Catalunya des de sempre s’ha fet CONTRA els interessos dels polítics, i també en aquesta qüestió estimo que s’ha de seguir aquesta via de seny; qualsevol tema que sigui bo per als interessos d’un partit polítics, d’entrada és sospitós de contraria els interessos de Catalunya!

D’aquesta divulgació [ que pot ajudar a corregir algun desequilibri econòmic ] , a més dels arbres monumentals, n’han de gaudir les comunitats vegetals, les fagedes, els alzinars, les rouredes, les garrigues ,….

Fora bonic, que poc a poc, juntament amb la història del Pi de les Quatre Besses del Dalmau, [ El Vell Guerrer ], acabéssim tenint una història de Catalunya, amb el suport vegetal, dels més antics i honorables habitants d’aquesta terra : els arbres monumentals

(c) Antonio Mora Vergés

Els llocs sagrats d’abans i d’ara.

El concepte “sagrat” fa referència a tot allò que està relacionat amb la divinitat, per cada un dels individus; així en l’espai físic del Moianes, Alt Vallès i les Valls del Montcau, és fàcil trobar encara, restes de llocs i objectes que havien merescut l’atenció i el respecte d’aquells, que segles enrera ens van precedir en la tasca d’estimar aquest tros de món.

Alguna de les imatges a que faré referència la tenim a la Galeria Fotogràfica de www.moianes.net, de ben segur que no les hem recollit totes, i sou des d’ara pregats d’ajudar-nos a completar aquesta categoria.

L’animisme és avui encara en alguns llocs del planeta ,la religió comú, també en aquesta terra nostra, i en algun moment del passat, els homes pensaren que la natura tota era una manifestació de Déu ; quan ens referim a Montserrat com la muntanya sagrada, estem portant al llenguatge d’avui un concepte nascut en el període animista, qui sap quants segles enrera. Una de les més boniques, sinó la que més, quan a les imatges que l’animisme ens deixà, la trobem a la zona anomenada de les Fogueroses, dominant les Valls de Mur i D’horta, se la coneix com la Roca Encavalcada, i també com la Porta del Cel; relativament propera a la Cova Simanya [ la cova de la sima ], ens fa pensar que fou un lloc de pelegrinatge.

La presència de dòlmens, a Puig Rodo, al Pla de Trullas, …. ens explica com en algun moment, els caçadors varen decidir aturar-se un moment per fer el comiat i l’homenatge al company caigut, quines despulles restarien protegides per sempre dels atacs de les bèsties.

No he trobar – encara – cap vestigi de la presència àrab, més enllà de la toponímia, tomba del moro , al terme de Granera, també aquí sou pregats d’ajudar-nos a completar aquesta categoria.

La religió catòlica és la que ha deixat més llocs sagrats, actius molts encara, i d’altres només vestigis d’èpoques no massa llunyanes; entre les primeres totes les esglésies de cada Població, i algunes ermites, entre les segones dissortadament una munió; Sant Llogarri de la Sala, Sant Joan Vell, l’ermita de la Santa Creu de la Plana , Sant Miquel d’Oló, Sant Pere de Marfà, La Santa Creu de Palou,….. la llista gràcies a la figura dels ermitans o de les associacions d’amics, no és encara més llarga, i podem gaudir avui encara de llocs encisadors com Sant Salvador de les Espases, Sant Pere i Sant Jaume de Vallhonesta per la dedicació que persones com el Joan Moliner i Manau, en qui volem personalitzar a tot el col•lectiu els han dedicat durant molt i molts anys.

Val a dir que també en molt casos, la pertinença a un mas a permès salvar alguna joia del nostre romànic, Sant Vicenç de Vilarassau , Sant Jaume de Vilanova,….. tenim també testimonis com la bauma de Fontscalents on s’ha anat desenvolupant un culte discret i constant a Ntra. Senyora de Lourdes.

Caldrà ampliar la llista, amb els llocs de culte dels qui venen a viure amb nosaltres, i tenir prou coneixement uns i altres, en que el concepte “sagrat” faci efectivament referència a tot allò que està relacionat amb la divinitat, per cada un dels individus.

Avui potser som majoria pel que fa a la religió, però no ja clarament pel que fa a la llengua, i demanem que ens la respectin, i àdhuc que l’aprenguin els qui volen viure en aquest país nostre.

Hem d’aprendre també a respectar aquells aspectes de l’àmbit íntim que ens acompanyen a uns i altres des de la nit del temps.

© Antonio Mora Vergés

El bolet rus ( variant de la coneguda ruleta russa )

A Catalunya el consum de bolets anava en alça constant, no tant sols les varietats més conegudes, sinó clarament bolets procedents de la resta del món, alguns plenament identificats procedien del Japó, d’altres com veurem ben aviat, dissortadament procedien d’altres llocs del món ,deliberadament ocults per al consumidor final.

Comença aquesta història amb un augment inusitat de morts en la connurbació barcelonina , amb caràcter de pandémia segons reconeixien les autoritats, però sense cap agent identificat com a causant d’aquest augment de la mortalitat en aquesta zona privilegiada del primer món.

La situació es manté per un període de quasi un any, i d’una forma sobtada torna a la normalitat ; entenguis aquí que es produeixen un nombre de morts normal dins de les previsions estadístiques.

Poc a poc, el tema va deixant d’interessar als mitjans de comunicació, per l’opinió publica s’assumeix que es millor no parlar gaire de tema, finalment només s’interessen per cercar una explicació les persones que han perdut algun familiar, o amic, aquest darrer es el cas d’en Serafí.

El Serafí particularment s’entrevista amb la major part de les 350.000 famílies, i intenta trobar alguna relació que vinculi totes les morts; llocs d’esbarjo, llocs de menjar , llocs on vivien ; segueix amb les activitats que feien uns i altres, tant en la vida privada com en la professional i acaba descartant que l’agent contaminant així estat l’aire i/o l’aigua; comença a descartar també els diferents aliments que consumien, el pa, la carn, les fruites i verdures, els làctics, les begudes, cervesa, vi, coles ,….i acaba per rendir-se també a l’evidència de que no sembla existir cap vinculació entre totes les morts.

Guarda tota la documentació a l’espera de que per algun motiu ara desconegut es produeixi alguna circumstància que permeti avançar en la recerca de la causa ultima de totes aquelles morts.

Passats quasi set mesos, rep una trucada en la que una família en la que varen morir tres dels seus membres, creu haver trobat la causa ultima ; el Serafí desprès d’entrevistar-se amb ells, es mostra escèptic respecte a l’agent identificat , els bolets !.

De tota manera en la comprovació que practica sobre la documentació, comprova que els bolets es mencionen de forma quasi general, com una menja molt del gust dels difunts.

El següent pas es conèixer el circuit de distribució dels bolets i les seves garanties sanitàries.

El Serafí acaba a Mercabarna a les parades dels assentadors de bolets, on comprova estorat que n’arriben de tot arreu, i que la pràctica habitual es no donar informació de la seva procedència; desprès de no poques peripècies l’autoritzen a comprovar la procedència de les partides arribades en un període anterior a l’any en que comencen a sovintejar les morts inexplicades; Amèrica , Europa Occidental i Oriental, son els proveïdors més habituals, i destaca d’una forma extraordinària Rumania que en un període anterior en sis mesos i fins a l’inici de les morts, augmenta de 1.000 tones a 100.000 tones, per continuar novament en 1.000 tones fins al moment present.

Aquella excepcional floració no te cap explicació per als majoristes amb qui parla, ni tampoc en troba cap referència en els mitjans de comunicació de la pròpia Rumania, el Serafí decideix seguir aquesta pista i comença a preparar el seu viatge.

A Rumania parla amb el majorista que canalitza les trameses amb destinació a Barcelona, i malgrat el seu posat de sorpresa, el Serafí intueix que el Nicolai sap alguna cosa més de les que diu.

Al vespre mentre passejant per Bucarest es troba de forma inesperada amb un dels empleats del Nicolai, i desprès de creuar unes paraules dedueix que per una petita quantitat de diners, tindrà la informació que el majorista li ha volgut amagar.

El Serafí paga els 100 € i l’home li explica que en aquell període a més dels bolets de Rumania en venien també d’algunes de les antigues Repúbliques Soviètiques, i que concretament ell recorda haver vist algun albarà que parlava d’Ucraïna.

El Serafí troba que aquesta explicació no sembla tenir res de secret, i li pregunta a l’home si te alguna dada addicional, l’home demana més diners, es fa pregar i finalment li explica que la població Ucraïnesa de sortida es Xernobil !

El Serafí torna al mati següent a Barcelona, i en arribar es presenta directament a la facultat de Botànica, tot demanant veure un expert en micologia ; el Doctor Balaguer , catedràtic de micologia i expert en matèria de bolets, resta perplex en tenir coneixement de que poden ser justament els bolets la causa ultima ,que vindria a explicar totes les morts; diu que te els seus dubtes de que la radiació no elimines totalment els bolets, i que farà proves de laboratori que duraran un mes i li prega al Serafí que mentrestant no comenti el tema a ningú.

Passat el període de proves el Doctor Balaguer li comunica al Serafí que per la seva sorpresa fins a un determinat nivell de radiació els bolets augment exponencialment el seu cicle reproductor i que passat aquest nivell desapareixen com tothom s’imaginava; l’explicació doncs es que efectivament eren els bolets la causa ultima, tota vegada que els nivells de radiació actuals i els que tenia Xernobil en aquelles dates estaven en la gamma que afavoreix el creixement exponencial, i que desprès de les morts de Barcelona, es va procedir per les autoritats Ucraïneses a analitzar els bolets, i van constatar que tenien uns nivells de radioactivitat letals a mig termini per als humans, i que es van donar ordres per tal d’evitar el tràfic exterior – no pas el consum interior – de bolets, alhora que es feien tota mena de manipulacions per evitar que ningú pugues relacionar les morts de Barcelona amb el govern d’Ucraïna.

Tot el muntatge s’havia acabat coneixent per l’extrema misèria de Rumania on 100 € son una fortuna.Quan el tema es va posar en coneixement de la premsa, tothom va dir que s’havien de prendre mesures, que calia modificar les lleis, que l’Estat Espanyol empararia a les famílies de les víctimes, que, que, que, que ,…………… el cert però amic lector, es que a aquestes alçades quasi ningú recorda ja Xernobil, la crisis de les “ vaques Boixes “ es només un record llunya per a la majoria, i tot i que no hi volem pensar ; avui alimentar-se es tant perillós com jugar a la ruleta russa !

(©) ANTONIO MORA VERGES

Bojos de Guimerà.

En el àmbit de la cultura popular hom tenia el boig com a posseïdor de facultats especials, sovint sobrenaturals. Fins aquí l’accepció amb la que designo a la meravellosa gent de Guimerà, BOJOS DE GUIMERÀ !
I, vosaltres lectors, us fareu de ben segur la pregunta de perquè anomeno així, als que prèviament deia meravellosa gent ?. Justament per això, perquè lluny de l’estereotip del seny, que tant i tant, reivindiquen els del “fet diferencial” , el que certament ens allunya del comú d’alguns pobles veïns, és justament aquesta “rauxa”, que fa que malgrat viure des de fa segles en estat d’ocupació, tinguem encara una llengua viva i dinàmica, en la que celebrem com en aquesta ocasió l’XI Mercat Medieval, onze anys ja !

I, que te de particular us preguntareu de ben segur des de la perifèria barcelonina, on les festes sempre, sempre, sempre, és paguen amb diners de tothom ?. Doncs que el Mercat Medieval de Guimerà, es el resultat del treball d’un poble, mesos i mesos de preparació d’assaig, de feina en el disseny i creació dels vestits – senzills – que és lluiran únicament durant dos dies, ja sigui per atendre delicadament als visitants, ja per regalar-los amb l’espectacle de recreació història, en el que no falten els efectes piromusicals.

Aquí no serà possible fer-vos una relació de persones, perquè de ben segur, ens deixaríem , tot i la bona voluntat, força noms sense relacionar, ja que fins i tot, hi ha persones que no viuen a Guimerà habitualment, i malgrat això, des de fa onze anys, esmercen també hores i dies de lleure per recolzar aquesta acció de recuperació de Guimerà, de la Vall del Corb, i de les terres interiors de Catalunya !

Em reivindico com a boig, en els termes que encapçalen aquest article, i demano des d’ara a la bona gent de Guimerà, que m’admeti dins de la seva confraria, amb el rang mes menut que tinguin. Alhora li demano al bon Déu, que no permeti que torni el seny a la major part de la gent catalana, perquè el país està entrant – des de fa temps en la paràlisi, per un evident excés d’anàlisis – ; ens convenen mes BOJOS com els de Guimerà, i sortosament la terra en dona, i de veritat, estem sobrats de gent de “seny”, que tot el que sap dir, és que tenim “problemes i dificultats”, que “ el país passà per moments delicats”, i ens parla de fer “pinya”, però no per cercar les solucions, sinó clarament per fer de “coro”.

A Catalunya ens manquen mecanismes de comunicació que permetessin, que la veu del poble, en una formidable tempesta d’idees, avances en el camí vers una major llibertat i justícia.

Demaneu també vosaltres, que el bon Déu, us encomani aquesta BOGERIA especial, que permet que des del vell mig del “forat negre “ , cada cop amb més força, és senti en la llengua catalana, una remor que ens diu clarament, que la gent del camp vol viure al camp i del camp, i fer-ho d’una manera digna.

A la gent de Barcelona, als que remenen les cireres i s’unten els dits d’oli, els demanem solucions; hi son per a d’altres llocs de l‘estat i també hi han de ser per a Catalunya; altrament escoltar la veu del poble, és una magnifica costum democràtica, que convé recuperar no us ho sembla ?

© Antonio Mora Vergés

El “romper de la Hora “.

Llavors la cortina del santuari s’esquinçà en dos trossos de dalt a baix, la terra tremolà , les roques s’esberlaren ; així ens explica l’evangeli de Mateu, Mt 27 51, que succeí desprès de la mort de Jesús, i per rememorar aquesta situació any rera any, la bona gent del baix Aragó, la major part a les 12 de la nit del dijous al divendres Sant, i a Calanda a les 12 del mateix divendres Sant, reunits a la Plaça Major – tots els qui poden encabir-se – a la senyal, normalment de l’Alcalde comencen a colpejar els tambors, timbals i bombos de forma frenètica, fins que la sensació de moviment de la terra, s’introdueix en la ment de tots i cadascun dels espectadors, que apretats sota els porxos , senten en un breu espai de temps, l’esglai d’una singular forma – el romper – del moment de la mort de Jesús, i un sentiment d’alliberament que ningú sap explicar-se de forma lògica.

Alcorisa, Albalate del Arzobispo, Alcañiz, Hijar, Andorra, Urrea de Gaén, La Puebla de Hijar i Samper de Calanda, comencen el seu romper a les 00,00 del Divendres Sant, s’ha d’estar en alguna de les places majors a l’hora indicada per entendre com, malgrat els mateixos participants la sensació que descriu Mt 27 51, es reviu per tothom , actors i espectadors en aquestes cerimònies tant peculiars del Baix Aragó; la fama excessiva de Calanda li ha fet un flac favor, i fins i tot el privilegi de començar el romper a la 12,00 del Divendres Sant, col·loca a aquesta població en una situació difícil , les persones de la població que volen continuar amb la tradició es veuen desbordades per milers i milers de visitants, que des de primera hora, ocupen la plaça de l’església i compliquen cada any una mica més , la concentració de tambors, timbals i bombos; el resultat acostuma a ser força decebedor i la sensació que transmet aquest romper, més enllà de l’asfixia per comprensió dels espectadors, s’allunya molt del sentiment vivencial perceptible en qualsevol de les poblacions que ho fan a les 00,00 del Divendres Sant.

Ja fa forca anys que l’expressió “morir d’èxit” se sent en boca de tothom, que ha tingut ocasió d’assistir al romper de Calanda; alguna cosa hi hauran de fer i ràpid , els veïns d’aquella població, si no volen que sigui només el record de Buñuel, el que els identifiqui davant del món.

Hi ha certament coses que s’han de fer al llarg de la vida, les clàssiques, tenir un fill, plantar un arbre, escriure un llibre, i les que podem afirmar com necessàries, que serien les que ens fan madurar com a persones, en aquesta segona categoria i a qualsevol edat, mai es fa tard per a fer-ho, penso que estar en un romper a les 00,00 d’un Divendres Sant, es una experiència que tothom hauria de passar almenys un cop a la vida

© ANTONIO MORA VERGES

Blanc i negre, imatges d’un món extrem.

Havíem endegat una sèrie d’articles en la que volíem fer divulgació del contingut de la Galeria Fotogràfica de www.moianes.net/galeria/; valuós i variat, podrien ser dos dels adjectius per a definir-lo, començàvem amb la Publicitat, que il·lustràvem amb les mostres d’oficis gravades a la pedra. I col·locades damunt la porta, excel·leix en qualitat i nombre Monistrol de Calders, on trobem: un ferrer, un sastre, un mestre d’obres i un fuster. Els rellotges de sol, eren les imatges de; Jo sense sol, tu sense ……… ; A del Castell ! ens permetia fer esment d’aquestes edificacions, algunes encara en bon estat, i d’altres en absoluta ruïna, dormien encara dins del teclat de l’ordinador les històries en que parlaríem d’ermites, esglésies, dòlmens i per descomptat de la porta del Cel ; d’arbres i arbredes; de baumes i molins; de tines, cases de vinya i en general de la construcció amb pedra seca, de …. i tot d’una el Feliu Añaños i Masllovet, responsable de la Galeria Fotogràfica, em suggereix parlar de les imatges en blanc i negre, que constitueixen un fons d’importància notable, dins del total nombre de fotografies del Moianes, Alt Vallès i les Valls del Montcau.

El món en que apareix i és generalitza la fotografia en blanc i negre, és com diu el títol, un món extrem, en l’àmbit social hi han únicament rics i pobres, els un sempre ben empolainats, amb un posat seriós i greu, i els altres vestits de manera precària, però amb un desig de viure, que transcendeix la fotografia , i que explica en bona mesura com hem pogut arribar fins on som ara; els paisatges, com l’esplèndida masia de Rocafort, o la del Castell de Castellcir o de la Popa, quan feia també aquest servei de casa de camp, ens expliquen que en aquell temps calia treballar molt i de forma dura, i ens confirma que els nostres avantpassats, van viure uns temps menys dolços – pel que fa a l’esforç físic – que nosaltres.

Un altre tema fora el de la “qualitat” de les persones, del que res diuen les fotografies, però en el que hi ha un acord tàcit respecte a que ho eren més – de persones – els antics que nosaltres.

Hi ha imatges que retraten un present que semblava indestructible, i que dissortadament no va sobreviure a la gran fugida vers les ciutats que és va donar des de mitjans/finals dels anys 1940; com fotografia més emblemàtica per poder comprendre aquest fenomen , la de l’Hostal de Vallhonesta, abans de l’any 1940, cap a 1943, i les actuals dels anys 2.000 fins ara.

En aquesta tasca de recuperar la memòria del passat, volem alhora : exhortar-vos a gaudir de les fotografies antigues que actualment estan disponibles a la Galeria Fotografica de www.moianes.net, i fer una crida a tothom que tingui imatges en blanc i negre [ i també, també en color ] de les comarques del Moianes, Alt Vallès i Valls del Montcau perquè les adreci a la bustia fananos@moianes.net indicant-nos el nom de la persona, el lloc on es va fer la fotografia, la data, i qualsevol informació que us sembli rellevant.

Fa poc temps — uns mesos només – que assolíem la imatge número 1.000, però ens agradaria per descomptat acabar tenint totes les imatges d’aquestes comarques.

Voldríem també – quan sigui possible – dedicar unes ratlles als artistes fotògrafs que fa quasi 100 anys, varen tenir l’encert de recollir per a les generacions futures imatges d’aquell present , tant i tant dur.

Per endavant, en nom de totes les persones que gaudeixen amb la contemplació de les imatges que s’ofereixen de forma lliure i gratuïta a la Galeria Fotogràfica de www.moianes.net , gràcies moltes gràcies !

© Antonio Mora Vergés

La maça avisadora de Sant Benet.

Sant Benet, el referent , quan no l’inspirador de totes les ordes monàstiques, que avui encara sortosament es dediquen a la vida contemplativa, autor de la coneguda frase, Ora et labora ,que resumeix en bona mesura les indicacions de la Santa Regla, que segueixen amb algunes modificacions, Benedictins, Cistercens i Trapenses, es avui per voluntat dels diferents estats, Patró d’Europa ; però no es aquesta qüestió la que ens motiva a escriure aquests mots, ni tampoc la que recentment ens portava fins al Monestir de Vallbona de les Monges.

Es comú als monestirs de les ordes esmentades, la tradició que dona títol a aquestes notes, i que seguidament explicarem : Sant Benet, com el perfecte Abat – com el Crist – estimava a totes les criatures, i en la seva condició de fundador d’un orde, a tots i cadascun dels seus monjos i monges, i en arribar al cel desprès de la seva mort, va obtenir de Déu, al qui plaïa i plaeix molt la tasca silenciosa, però tenaç i valerosa dels contemplatius, la gràcia de poder-los avisar amb anticipació de l’arribada de la mort, i evitar així que es perdessin per cel, per una relaxació en la disciplina i observança de les normes i costum monacals.

Diu la tradició que amb anticipació a la mort d’un religiós o religiosa , i també per als benefactors de l’orde que hagin menjat en la taula de l’hostatgeria de qualsevol monestir, se senten uns cops fondos, com d’una maça misteriosa, que ressonen en un dels indrets del monestir.

Pensa amic lector, en les amples parets que acostumen a tenir aquests edificis, i imaginat l’efecte d’una maça gegantina colpejant al seu damunt.

Hi han d’això molts testimonis, i si teniu ocasió de parlar-ho amb les Monges de Vallbona, o amb el Monjos de Poblet o Montserrat, us respondran sens dubte, que d’una faisó invariable, s’ha realitzat aquest prodigi en llur monestir.

M’interessa però molt especialment, recollir aquí de forma integra, el relat del Prevere, Francesc Bergadà i Solà, capella que fou del monestir de Vallbona de les Monges, respecte d’un fet ocorregut l’any 1914, del qual dona testimoni personal d’haver sentit aquest senyal, en ocasió de prestar els auxilis espirituals a una religiosa que malaltejava en una cel·la de la infermeria, i que moria santament pocs dies desprès.

Diu en les seves anotacions Francesc Bergadà i Solà:

“ que tant de bo que el pare Sant Benet, mirant-me com a un dels benefactors de l’orde del Cister, i en especial del Monestir de Vallbona de les Monges, em faci sentir el seu cop de maça, quan la mort sia a la meva vorera, per tal que , ben preparat, sia digne de presentar-me davant el Jutge suprem i pugui donar-li bon compte de l’administració de la meva anima “

Avui , sembla que aquestes coses només passen al cine, i els herois d’ara, acostumen a emprar la violència per solucionar qualsevol petit conflicte, i he pensat amic lector, que calia explicar també, altres fets, i altres formes de vida que complauen i molt al Creador.

(c) ANTONIO MORA VERGES